پایگاه خبری تحلیلی ستارگان کاراته

داوری: ۳۶ سبک کاراته در قزوین فعال است

دبیر هیات کاراته قزوین با اشاره به اینکه در کشور ۱۹۰ سبک در این رشته فعالیت دارد، گفت: ۳۶ سبک کاراته هم اکنون در سطح باشگاه های این استان آموزش داده می شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ستارگان کاراته؛ حمیدرضا داوری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: از مجموع ۲ هزار ۷۰۰ بیمه شده کاراته در سطح استان قزوین، بیشتر علاقه مندان این رشته به سبک های کنترلی علاقه مند هستند و ایم در حالی است که برخی از شهرستان ها از جمله بویین زهرا و آوج به سبک های آزاد این رشته علاقه بیشتر نشان می دهند.

وی در حوزه استعدادیابی این رشته، تاکید کرد: اهمیت این مساله برای ما از جایگاه ویژه ای برخوردار است تا جایی که طی ۱۸ سال گذشته هیات کاراته استان موضوع استعدادیابی را در اولویت کارهای خود قرار داده تا جایی که بسیاری از قهرمانان جهانی ما از جمله بهمن عسکری، علی اصغر آسیاوری، لیلا برجعلی و آناهیتا چگینی همگی از همین بخش استعدادیابی ها شناخته شده و تبدیل به قهرمانان آسیایی و جهانی شدند.

به گفته وی، موضوع استعدادیابی در استان قزوین با توجه به وجود ظرفیت های موجود همچنان ادامه دارد و اواخر آذرماه جاری نیز مسابقات خردسالان و نونهالان پسر و دختر را با هدف کشف استعدادهای برتر جهت معرفی به تیم های ملی برگزار می کنیم.

داوری با اشاره به اینکه تعداد ورزشکاران این رشته بیش از بیمه شدگان آن است، افزود: متاسفانه سالن های موجود برای تمرین کاراته در سطح استان به هیچ وجه پاسخگوی نیازهای ما جهت پرورش قهرمانان بزرگ نیست و به همین جهت نیازمند زیرساخت های موجود این رشته در استان هستیم و این در حالی است که در قزوین خانه کاراته الغدیر را داریم و در هر یک از شهرستان های بویین زهرا، تاکستان، آوج و آبیک نیز دارای یک سالن استیجاری هستیم.

دبیرهیات کاراته استان قزوین ادامه داد: این در حالی است که مربیان و داوران ما هم نیازمند برگزاری دوره های آموزشی ارتقا درجه آسیایی و جهانی هستند و برای این موضوع نیازمند به روز رسانی می باشند اما سیاست های کلی کشوری چنین است که داوران برای حضور در چنین دوره ها و کلاس هایی بایستی با هزینه های شخصی اعزام شوند.

وی تاکید کرد: برای ارتفای این رشته رزمی که خوشبختانه استعدادهای درخشانی را نیز در سطح کشور و به ویژه استان قزوین شاهد هستیم، حضور مربیان و حتی داوران در کلاس های مربیگری و داوری می تواند باعث ارتقا و تحول این رشته شود.

داوری تاکید کرد: برای پرورش استعدادهای درخشان در رشته کاراته نظیر بهمن عسکری که یک استثنا در تاریخ کاراته کشور است که توانسته در هر سه رده جوانان، زیر ۲۱ سال و بزرگسالان به مقام قهرمانی جهان برسد بایستی قبول کنیم که نیازمند تقویت زیرساخت های لازم این رشته هستیم.

وی یادآور شد: طی سال های اخیر نیز با تلاش های صورت گرفته و حمایت های لازم توانستیم ملی پوشانی نظیر علی اصغر آسیاوری، دارنده مدال برنز جهانی و یا لیلا برجعلی قهرمان سه رده نوجوانان، جوانان و بزرگسالان آسیا از قزوین را در عرصه های ملی معرفی کنیم.

دبیر هیات کاراته قزوین با اشاره به اینکه تاریخ کاراته به عنوان یکی از رشته های کهن ورزشی شاید به حدود ۲ هزار سال گذشته بازگردد و به طور رسمی نیز از سال ۱۹۲۱ میلادی در ژاپن معرفی شده، تاکید کرد: این رشته دارای سبک های مختلفی است که هر یک قوانین و زیبایی های خاص خود را دارند اما ریشه این رشته ورزشی به چهار سبک اصلی یعنی شوتوکان، شیتوریو، گوجوریو، وادوریو و کیوکشین کای بازمی گردد.

به گفته وی، کاراته در کشور ما از سال ۴۲ توسط زنده یاد فرهاد وارسته به عنوان بنیانگذار این رشته معرفی شد و همانند بسیاری از کشورها جزو پرمخاطب ترین رشته های ورزشی درآمد و امروز نیز قزوین به عنوان یکی از قطب های مهم کاراته کشور به شمار رفته و توانسته ستاره های فراوانی را به تیم های ملی معرفی کند.

داوری یادآور شد: در همین مرحله دوم لیگ کاراته کشور (کاراته وان) که با حضور سه هزار کاراته کا در سالن ۱۲ هزار نفری آزادی تهران به مدت هشت روز و در ۲ بخش آقایان و بانوان برگزار شد، قزوین با کسب ۲ مدال طلا، ۲ مدال نقره و سه برنز در بخش آقایان و یک مدال طلا، یک نقره و یک برنز در بخش بانوان نمایش خوبی را از خود نشان داد و نمایندگان ما در بخش داوری نیز عباس جنابی، کامبیز کاکاوند، مرتضی کرمی، زهرا قاوندی، اعظم مجیدپور، کلهر و گلچینی و بنده بودند.

تلگرام
ایمیل
توییتر
واتساب

نظرات بسته شده است.