پایگاه خبری تحلیلی ستارگان کاراته

صافی: حداقل ۲ مدال طلا حق کاراته ایران در هانگژو است

نوزدهمین دوره مسابقات کاراته و دومین دوره رقابت‌های پاراکاراته قهرمانی آسیا در هفته گذشته در مالزی برگزار شد و تیم ملی کشورمان در رقابت‌های کاراته با کسب ۳ مدال طلا، ۲ نقره و ۷ برنز در جایگاه سوم آسیا ایستاد و تیم پاراکاراته کشورمان نیز با ۴ مدال طلا و یک برنز به مقام قهرمانی آسیا رسید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ستارگان کاراته احمد صافی، دبیر سازمان تیم‌های ملی کاراته در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درخصوص عملکرد تیم‌های ملی در این مسابقات، مشکلات مدیریتی و همچنین چشم‌انداز کاراته ایران در بازی‌های آسیا صحبت کرد. صحبت‌های سرمربی تیم کاراته دانشگاه آزاد و سرمربی سابق تیم‌های ملی کره‌جنوبی و پاکستان را در ادامه بخوانید.

به‌عنوان دبیر سازمان تیم‌های ملی کاراته ارزیابی‌ شما از عملکرد تیم‌های ملی چیست؟
به‌عنوان دبیر سازمان تیم‌های ملی فکر می‌کنم یا من نمی‌توانم نقشم را خوب بازی کنم یا فدراسیون نمی‌تواند نقشی را سازماندهی کند که در اختیار من است. کاراته ایران با تمام پتانسیلی که دارد از گذشته درگیر نمکزار و باتلاق‌هاست و طباطبایی مدیر تشکیلاتی شده که همیشه پرحاشیه و تنش بوده است. هر مدیری جای طباطبایی باشد، بیشتر وقت خود را صرف کنترل حاشیه و مشکلات خواهد کرد. از این بابت به طباطبایی حق می‌دهم که نتواند تمرکز خود را به‌عنوان یک مدیر تمام‌وقت صرف اهداف فدراسیون کند.

منظور از این حاشیه‌ها همان سهم‌خواهی‌هاست؟
زیرساخت‌های کاراته اشتباه بنا نهاده شده و دلخوشی ما فقط در ابعاد فنی بوده که با درایت و استعداد بچه‌ها و کنترل مربیان به‌دست آمده است. در بخش بین‌الملل، سخت‌افزاری و ارتباط منطقی در منطقه و جهان همیشه دچار تزلزل بودیم و به‌خاطر اطلاعات اشتباه نتوانستیم تصمیمات درست بگیریم. زمانی کاراته آسیا آنقدر طرفدار نداشت، اما درحال‌حاضر کشورهای مختلف سرمایه‌گذاری و نفوذ پیدا کرده‌اند و کشورهای عربی اتحاد خوبی را رقم زده‌اند. رئیس و نایب‌رئیس فدراسیون آسیا از کشورهای عربی و دبیر از مالزی است. رئیس کمیته داوران از کویت و یک نایب‌رئیس نیز از ماکائو است. اعضای هیات‌رئیسه از کشورهایی هستند که چندان موفقیت‌هایی در آسیا نداشتند.

این موضوع به‌خاطر ضعف ماست یا ساختار ناسالم فدراسیون جهانی و آسیایی کاراته اتفاق افتاده است؟
نمی‌توانم بگویم ناسالم است، اما می‌توانیم بگویم ما نتوانستیم براساس چهارچوب‌ها و استانداردها به این بدنه ورود کنیم. اگر ورود کردیم نیز مقطعی بوده است و اگر بودیم نتوانستیم تاثیر خوبی برای موفقیت‌های کاراته بگذاریم.

تیم ما بدون حضور در رویداد تدارکاتی به مسابقات اعزام شد. در این شرایط عملکرد فنی را چطور دیدید؟
زیبا و قاطع در کومیته تیمی، معمولی و متوسط در کومیته انفرادی و ضعیف در فرصت‌هایی که داشتیم. در بخش بانوان لیلا برجعلی و مبینا حیدری حذف شدند و در کومیته تیمی بانوان با بررسی بهتر به مدال طلا می‌رسیدیم. اگر آن طلا را گرفته بودیم امروز حسرت قهرمانی را نمی‌خوردیم. در بازی فینال ارزیابی درستی از حریف نداشتیم. ویتنام تیم خوبی است، اما تیمی نبود که بتواند یقه ما را بگیرد. اگر در فدراسیون اتاق فکر نداشته باشید سال آینده هم به این مشکل برمی‌‌خوریم.

عملکرد کومیته تیمی آقایان و کسب نهمین عنوان قهرمانی را چطور دیدید؟
در کومیته تیمی انگار ایرانی‌ها رجزخوانی را در آسیا شروع کرده‌اند و به این زودی‌ها تمام نخواهد شد. ما با کومیته تیمی نشان دادیم که سطح کاراته ما بالاست و اگر این وحدت، همت و درایت کومیته تیمی را در سه وزن انفرادی انفرادی دختران و پسران به‌وجود بیاوریم، آنقدر با کشورهای دیگر فاصله می‌گیریم که حالا حالاها کاراته ایران در قله بماند. اتفاقی که درحال‌حاضر نیفتاده و از قله پایین افتاده‌ایم.

در کومیته تیمی جوانان کاراته ما نشان دادند پتانسیل بالایی دارند و حتی جوانان از دو بازیکن باتجربه تیم عملکرد بهتری داشتند.
با این صحبت موافق هستم. سامان عدالتی نفر سوم المپیک را برد. عاشوری نشان داد که احتیاج به ثبات بیشتری دارد. دو بازیکن قدیمی نیز در مواردی کمک کردند و گاهی نتوانستند انتظارات را برآورده کنند، اما درمجموع قهرمان شدیم و بااقتدار هم قهرمان شدیم. قزاقستان دو مدال المپیک گرفته و ثبات بهتری دارد. در قزاقستان حضور داشتم؛ آنها امکانات و بودجه بهتری دارند، اما ما در فینال بااقتدار بردیم. وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک باید بدانند سرباز اگر اسلحه، غذا و جای خواب نداشته باشد، نمی‌تواند بجنگد. این بچه‌ها سربازان کشور هستند که باید خوب تدارک شوند. قهرمانی آسیا نشان داد روی لبه‌تیغ هستیم و اگر با این تدارکات به بازی‌های آسیایی برویم کار بسیار سختی داریم.

به بازی‌های آسیایی اشاره کردید و نقش مهم کاراته در معادلات ورزش کشور، اما شرایط این دوره متفاوت است و حتی شنیده می‌شود مسئولان کمیته ملی المپیک پیش‌بینی کسب یک مدال طلا را از کاراته در بازی‌های آسیایی دارند. نظر شما در این خصوص چیست؟
خیلی اشتباه است برای رشته‌ای با این پتانسیل تنها یک مدال طلا پیش‌بینی کرد. شاید آنها به بودجه و کمک خود نگاه کرده‌اند که برای کاراته یک مدال طلا پیش‌بینی کرده‌اند.

پیش‌بینی شما از عملکرد کاراته در بازی‌های آسیایی چیست؟
چهار فینالیست را حق ایران می‌دانم و حداقل با توجه به جایگاه کاراته ایران باید ۲ مدال طلا بگیریم. البته این یک شرط دارد و باید پشت فدراسیون باشیم، حمایت کنیم و حاشیه‌ها را کم کنیم. درحال‌حاضر فدراسیون دو وظیفه دارد؛ وظیفه ملی که برای کشور تمام امکانات را به کار ببرد. وظیفه اخلاقی که می‌داند بچه‌ها بدون امکانات و حمایت نمی‌توانند موفق شوند. جامعه کاراته به‌عنوان یار سوم اگر کمک نمی‌کند حداقل اذیت نکند. در این دوماه باید تمام اختلافات را کنار بگذاریم و اگر موضوعی است در داخل خانواده حل کنیم و همه پشت تیمی بایستیم که با درایت و عدالت انتخاب می‌شود. فرصت تغییر و تبدیل نداریم، فقط باید از این سیستم حمایت شود تا دوباره کاراته بازوی ورزش ایران در رتبه‌بندی جایگاه بهتری داشته باشد.

به‌نظر شما فدراسیون باید با کمتر کردن سهمیه کومیته، نماینده‌ای در کاتا نیز اعزام کند؟
سوال سختی است. می‌دانیم خیلی‌سخت است که در کاتا فینالیست شویم و اگر فینالیست شویم نیز کسب مدال طلا بسیار سخت‌تر است. معتقدم باید این شهامت را داشته باشیم و اگر دنبال ارتقای سطح کاراته هستیم و می‌خواهیم نشان دهیم در دو بال کاتا و کومیته موفق هستیم، اعزام کاتارو نیز می‌تواند جزء گزینه‌ها باشد. شخصا نمی‌توانم یک‌نفره نظر بدهم و باید با خردجمعی در این خصوص تصمیم گرفت.

قهرمانی تیم پاراکاراته را چطور دیدید؟
واقعا کار قابل‌تحسینی در پاراکاراته انجام شد، باید از فدراسیون، مربیان و بچه‌های تیم و به‌خصوص مجید صافی سرمربی این تیم که با تمام وجود تلاش کردند، تشکر کنم. باید از این تیم تقدیر شود و می‌توانیم با برنامه‌ریزی در این بخش نیز جزء تیم‌های مطرح باشیم.

به‌عنوان سرمربی دانشگاه آزاد استراتژی این تیم در فصل پیش‌رو چگونه خواهد بود؟
در اینجا از دانشگاه آزاد که همواره از کاراته و ورزش ایران حمایت کرده، تشکر می‌کنم. ما تیم خود را جوان کرده‌ایم و شهامت تغییر داشته‌ایم، بعد از سالیان‌سال که همیشه قهرمان می‌شدیم، در فصل گذشته نایب‌قهرمان شدیم. با حضور ورزشکاران جوانانی مثل مسکینی، اقدسی و عدالتی اصلا نگران نیستیم. تیم خود را در آستانه ثبات بیشتر قرار دادیم و مسئولان دانشگاه نیز با توجه به اینکه ۷۰ درصد تیم ما در بخش مربیان و ورزشکاران دانشجو بودند از عملکرد ما حمایت کردند و امیدواریم با یک برنامه‌ریزی درست به دانشجویان و ورزش ملی کاراته کمک کنیم.

تلگرام
ایمیل
توییتر
واتساب

نظرات بسته شده است.