پایگاه خبری تحلیلی ستارگان کاراته

ریل‌گذاری کاراته برای موفقیت در ناگویا/ کاتا‬ نیازمند تغییرات جدی

کاراته ایران در حالی مسابقات قهرمانی رده‌های سنی آسیا را با موفقیت و کسب عنوان نایب قهرمانی پشت سر گذاشت که بخش کاتا با ثبت نتایج ضعیف به پاشنه آشیل این رشته تبدیل شد.

نقل از خبرگزاری مهر

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ستارگان کاراته و به نقل از خبرگزاری مهر؛ رقابت‌های کاراته قهرمانی آسیا در رده‌های سنی مختلف به مدت چهار روز به میزبانی فیلیپین در مانیل برگزار شد و تیم‌های اعزامی ایران در پایان موفق به کسب ۱۰ مدال طلا، ۴ نقره و ۹ برنز شده و بعد از ژاپن و بالاتر از قزاقستان و عربستان عنوان نایب قهرمانی را کسب کردند. نتیجه‌ای که بعد از چند دوره ناکامی، نوید بازگشت روزهای خوب برای این رشته پر مخاطب را می‌دهد، به شرط آنکه با رفع برخی مشکلات، حذف برخی افراد چسبیده و البته اعتماد به جوانان مسیر خود را با جدیت بیشتری دنبال کند.

نکته‌ای که در این دوره خیلی به چشم آمد نتایج ضعیف کاتاروها بود. ژاپنی‌ها با وجود آنکه در رده سنی زیر ۲۱ سال با تعداد محدودی شرکت کرده بودند با لطف درخشش کاتاروهای خود با ۱۶ مدال طلا، یک نقره و هشت برنز خانه نخست جدول توزیع مدال‌ها را به خود اختصاص دادند. در واقع جایی که پاشنه آشیل کاراته ایران بود، ژاپنی‌ها خوش درخشیدند. این موضوع که کاراته متعلق به ژاپن است و این کشور یکی از قدرت‌های کاراته دنیاست قبول و نقدی بر آن وارد نیست، موضوع مورد بحث ضعف کاتاروهای ایران است که فقط موفق به کسب دو مدال برنز شدند.

مشکلات کاتا در کنار مسائل فنی به قضاوت داوران در مسابقات انتخابی، جایی که مانع از ورود شایسته‌ها به اردوی تیم ملی می‌شود، ارتباط مستقیم دارد. تیمی که از استادی چون سید جمال نکوفر در رأس امور فنی خود بهره می‌برد نباید چنین نتایج ضعیفی از خود به جای بگذارد. البته که در کاتا هم از پتانسیل و توانایی زیادی برخوردار هستیم و زمان آن رسیده که فدراسیون به این بخش با جدیت بیشتری ورود کرده و مسیری متفاوتی را در پیش بگیرد.

اما نتایج کسب شده در بخش کومیته نقطه قوت تیم ملی در مانیل بود. حضور ۱۴ نماینده ایران در دیدارهای نهایی و کسب ۱۰ مدال طلا کارنامه درخشان کاراته ایران در این دوره از مسابقات را تکمیل کرد. در مورد کومیته ذکر این نکته ضروری است که انتخاب کادر فنی تیم‌های ملی جز در یک مورد به درستی صورت گرفت و انتخابی‌ها شفاف صورت گرفت تا هیچ حرف و حدیثی باقی نماند.

نکته مهم و پر اهمیت اینکه نمایندگان ایران در رده زیر ۲۱ سال ۷ مدال که ۶ تای آن طلایی بود کسب کردند و این یعنی پشتوانه قوی و تقویت بانک کاراته کای مستعد برای تیم‌های ملی. نزدیک به ۲ سال دیگر کاراته ایران باید در بازی‌های آسیایی ناگویا روی تاتامی برود و این نتایج نشان داد که فدراسیون کاراته روی موفقیت در این رویداد پر اهمیت هدف گذاری کرده است. البته این برنامه آنجا نتیجه مثبت خواهد که این نفرات رها نشده و به خوبی در همین مسیر درست حرکت کرده و مهیایی سفر به ژاپن شوند.

نهم آذرماه گذشته و پس از نتایجی که در مسابقات قهرمانی آسیا، بازی‌های آسیایی و متعاقب آن قهرمانی جهان رقم خورد، سعید نیکو خصلت به عنوان رئیس سازمان تیم‌های ملی مشغول به کار شد. این انتخاب را باید برگ برنده‌ای طباطبایی عنوان کنیم. رئیس با تجربه فدراسیون این برگه را زمانی رو کرد که شایعه رفتنش از کاراته داغ بود و به اوج رسیده بود. نیکو خصلت با دانش فنی و علمی بالا از تحصیل کرده‌های مورد وثوق جامعه کاراته است و درست همان جایی مسئولیت گرفت که باید، دکتر کاراته کار خود را در سکوت آغاز کرد و پس از بررسی‌های دقیق و به نوعی کار کارشناسی انتخاب‌های خود را برای کادر فنی تیم‌های انجام داد و برنامه ریزی مسابقات انتخابی از قهرمانی کشور تا مراحل مختلف انتخاب نفرات نهایی طراحی و اجرا شد و پس از ۲۶۹ روز با کسب نایب قهرمانی قاره کهن ثابت کرد که مسیری درست را در پیش گرفته است.

سید حسن طباطبایی یک انتخاب مهم و البته قابل اعتماد دیگر هم داشت. او پس از چند جابجایی شطرنج گونه در سمت‌های دبیر و نایب رئیس، در نهایت ذبیح الله پورشیب را به عنوان دبیر فدراسیون انتخاب و معرفی کرد. مردی که تا همین چند ماه قبل روی تاتامی مبارزه می‌کند، پس از سال‌ها حضور در تیم‌های ملی مدیریت در کاراته را به مربیگری ترجیح داد و پشت صندلی دبیری فدراسیون نشست تا از تحصیلات دانشگاهی خود و البته تجربه فنی بالا بهترین بهره را برای پیشرفت کاراته و رساندن آن به سطح اول دنیا بهترین را ببرد.

با این نتایج باید عنوان کنیم که کاراته ایران مزد اعتماد به مردان فنی و دوری از حاشیه را به خوبی در مانیل گرفت و توانایی بالای خود را به رخ مدعیان آسیایی کشاند و حالا باید مسیر را برای ورود این جوانان با آتیه به تیم‌های ملی هموار کند.

تلگرام
ایمیل
توییتر
واتساب

نظرات بسته شده است.