پایگاه خبری تحلیلی ستارگان کاراته

زنگ خطر بار دیگر برای کاراته ایران نواخته شد/یک طلا حاصل کار ۳۱ نماینده کاراته ایران در غیاب برترین‌های جهان

لاله خالق/ اختصاصی ستارگان کاراته

کاروان کاراته ایران که در مجموع کاتا و کومیته با ۳۱ نفر (۲۱ نفر در بخش مردان و ۱۰ نفر در بخش بانوان) در چهارمین مرحله لیگ جهانی کاراته وان سری آ قبرس ۲۰۲۳ حضور یافت در شرایطی تنها موفق به کسب  ۵ مدال، ۱ طلا، ۲ نقره و ۲ برنز شد که ۳۲ نفر نخست هر رده در این مسابقات حضور نداشتند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ستارگان کاراته، در پایان چهارمین مرحله لیگ جهانی کاراته وان سری آ قبرس ۲۰۲۳،  از جمع ۳۱ نفر اعزامی در رویدادی که ۳۲ نفر برتر هر رده حضور نداشتند محمود نعمتی موفق به کسب تنها طلای کاروان اعزامی شد، امیررضا برزویی و زینب جعفرنژاد مدال نقره را بر گردن آویختند و مهدی عاشوری و کاتای تیمی تبریز ( محمد صدرا شیدزی، سهند اسلامی و مهدی حق نظری بر سکوی سوم ایستادند.

صرف نظر از آنکه علت اعزام برخی افراد همچون محمد معید مقضی مشخص نشد اعزام علی مسکینی هم بدلیل آنکه رنکینگ وی در زمان ثبت نام زیر ۳۲ بود ابهام برانگیز است ضمن آنکه مهدی کیانی قهرمانی که ۴ روز قبل موفق به کسب طلای مسابقات  بین المللی وزن ۶۷_کیلوگرم شد در مسابقاتی به مراتب مهمتر که مدال آن حائز امتیاز در رنکینگ بود در اقدامی کم سابقه به سر ورن نرسید تا به راحتی فرصت کسب رنکینگ را از دست بدهد!

یقینا اگر کیانی کاراته کای حرفه ای و عضو تیم ملی هم نبود این اتفاق غیر قابل باور است که برای بازیکنی بیش از صد میلیون هزینه شود به مسابقات اعزام شود اما صرفا بواسطه عدم کنترل وزن قادر نباشد در وزنی به روی تاتامی برود که کادر فنی در نظر داشت با توجه به نتیجه بازی های آسیایی محک جدی داشته باشد.

یقینا این کمترین انتظار از کادر فنی اعزامی به مسابقات است که حتی اگر کیانی قادر به سر وزن نگه داشتن خود به مدت ۴ روز نبود اولویت مسابقات مهمتر قرار داده شود.

به هر سو اگرچه به نظر قاطع کارشناسان کاراته اعزام به دو رویداد در فاصله ۴ الی ۵ روز جز تحمیل هزینه سنگین بار فنی چندانی برای نفرات اعزامی ندارد و بهتر بود سید حسن طباطبایی در قامت رئیس فدراسیون ابتدای سال با بر آورد بودجه اولویت بندی می کرد که برای رویدادهای تدارکاتی قادر است چه مبلغی هزینه کند آنگاه با انتخاب رویدادهای با کیفیت و معتبر در مهلت تعیین شده ثبت نام می کرد که ناچار نباشد ملی پوشان را در اوزانی غیر از اوزان اصلی به روی تاتامی بفرستد که امتیاز آن کمکی به صعود آن ها در رنکینگ وزن اصلی خود نکند، این رویداد به پایان رسید اما آنچه اهمیت دارد آن است که‌ نتایج این رقابتها که ۳۲ نفر نخست رنکینگ جهان در هر رده حضور نداشتند همچون اکثر رقابتها از جهانی رده های پایه تا آسیایی ازبکستان و مالزی و… بار دیگر زنگ خطر جدی  را برای کاراته ایران که پیش از حضور سید حسن طباطبایی در جمع تیم های نخست جهان بود به صدا در آورد.

نتایج رقابتها در روز پایانی لیگ جهانی

محمود نعمتی در فینال وزن ۸۴+ کیلوگرم برابر اندرسون دارنده برنز لیگ سری آ اسپانیا ۲۰۲۲ از اسکاتلند ۵ بر ۲ به برتری رسید و طلایی شد.

امیر رضا برزویی در فینال وزن ۶۷_کیلوگرم مقابل کاراته کایی از گرجستان ۱ بر ۰ نتیجه را واگذار کرد و به نشان نقره دست یافت.

زینب جعفرنژاد در فینال وزن ۵۵_کیلوگرم مقابل ایوت گروناوا طلایی المپیک و دارنده ۲ برنز جهان از بلغارستان ۲ بر ۰ شکست خورد و به مدال نقره بسنده کرد.

مهدی عاشوری در رقابت کسب مدال برنز وزن ۸۴+ کیلوگرم با برتری ۵ بر ۱ مقابل کاراته‌ کایی از مقدونیه به نشان برنز دست یافت.

کاتای تیمی مردان متشکل از محمد صدرا شیدزی، سهند اسلامی و مهدی حق نظری با امتیاز ۴۰ مقابل کاتای تیمی از کشور ایتالیا با امتیاز ۳۹.۵ به پیروزی رسید و بر سکوی سوم ایستاد.

سامان عدالتی در وزن ۸۴_کیلوگرم ۵ بر ۰ نتیجه را به کاراته کایی از اسلواکی واگذار کرد و از کسب مدال بازماند.

مهسا افسانه در کاتای انفرادی بانوان با امتیاز ۴۰.۱ مقابل کاتارویی از اسپانیا با امتیاز ۴۱ نتیجه را واگذار کرد و از دستیابی به مدال بازماند

کاتای تیمی بانوان با ترکیب الناز تقی پور، شادی جعفری‌زاده و نجمه قاضی زاده مقابل ملی پوشان کلمبیا با نتیجه ۳۹.۲ به ۴۱.۲ مغلوب شدند و از دستیابی به مدال بازماندند.

نگارنده: لاله خالق

تلگرام
ایمیل
توییتر
واتساب

نظرات بسته شده است.