پایگاه خبری تحلیلی ستارگان کاراته

شکستِ چندباره‌ی ایده‌های کادرفنی در سکوتِ رسانه‌ها/ زنگ‌های خطر برای کاراته‌ی ایران نواخته شد!

محمد قدیمی/ اختصاصی ستارگان کاراته

نتایج شکننده‌ی نمایندگان کاراته‌ی کشورمان در پیکارهای نه چندان مطرحِ جام بازل سوئیس، بار دیگر زنگ‌های خطر را برای کاراته‌ی ایران در آستانه‌ی بازیهای آسیایی هانگژو به صدا درآورد!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ستارگان کاراته؛ دفترِ رقابتهای جام بازل سوئیس در حالی با کسبِ تنها یک مدال طلا، یک نقره و یک برنز برای کاراته‌ی ایران، بسته شد که نیم‌نگاهی به عناوینِ رقبای حاضر در این مسابقات و نحوه‌ی عملکردِ ملی‌پوشانِ ایرانی مقابلِ آنها، نگرانی‌های عمیقی را برای اهالی کاراته‌ی کشور در آستانه بازیهای آسیایی هانگژو رقم می‌زند. کج‌سلیقگی در انتخابِ برخی مربیان تیم‌های ملی، عدم استفاده از تمامی ظرفیت‌ها و پتانسیلِ کاراته‌ی کشور، انتخابی‌های پر حرف و حدیث و مبتنی بر سلیقه، ضعفِ فنیِ کادرفنی در آماده‌سازیِ ملی‌پوشان و… طی سالهای اخیر ضرباتِ سنگینی را بر پیکرِ نیمه‌جانِ کاراته‌ی کشور وارد ساخته که اثراتِ آن به خوبی در رقابتهای بین‌المللی مشاهده میشود.

در این پیکارها و در وزن مثبتِ ۸۴ کیلوگرم، سجاد گنج‌زاده در نخستین گام مقابلِ نماینده‌ی الجزایر، با نتیجه‌ی صفر بر صفر متوقف و در هانتی به عنوان فردِ پیروز معرفی میشود. وی در رقابتِ بعدی، کاراته‌کای ترک را با نتیجه‌ی ۳ بر یک شکست میدهد تا به مصافِ قربانعلی دارنده‌ی مدال برنز جهان برود. گنج‌زاده در این دیدار با نتیجه‌ی ۴ بر ۴ و با استفاده از قانون سنشو، از سد حریف عبور می‌کند تا در فینال با شکستِ ۴ بر یکِ کاراته‌کای فرانسوی، صاحبِ گردن‌آویزِ طلا شود.

مهدی خدابخشی نماینده‌ی وزن منهای ۸۴ کیلوگرم کاراته‌ی ایران نیز دور اول، حریفِ ایتالیایی را با نتیجه‌ی دو بر صفر شکست می‌دهد و در دومین گام، مقابل حسن ارسلان دارنده‌ی جایگاهِ ۳۵ رنکینگ فدراسیون جهانی با حسابِ ۴ بر ۲ مغلوب می‌شود. وی در ادامه و در جدولِ شانس مجدد، حریفِ گرجستانی (نفر ۳۰ رنکینگ) را با حساب مساویِ یک بر یک و با استفاده از قانون سنشو پشتِ سر می‌گذارد تا در مرحله‌ی بعد با شکستِ یک بر صفرِ کاراته‌کای ترک، مدالِ برنزِ این رقابتها را تصاحب کند.

بهمن عسگری دیگر نماینده‌ی شاخص و عنوان‌دارِ کاراته ایران نیز در این مسابقات و در وزنِ منهای ۷۵ کیلوگرم به میدان میرود. عسگری در نخستین گام کاراته‌کای نه چندان مطرحِ آلمانی را در هانتی و در شرایطی که مبارزه در وقتِ قانونی با نتیجه‌ی صفر بر صفر به پایان رسیده بود، شکست می‌دهد. وی در دور دوم و سوم، دو مبارزِ سوییسی را به ترتیب با نتیجه‌ی ۶ بر ۳ و ۸ بر صفر از پیشِ رو برمیدارد و در مرحله‌ی چهارم، کاراته‌کای ترک را با حسابِ ۸ بر صفر مغلوب می‌کند تا راهی دیدار پایانی شود. نماینده‌ی کاراته کشورمان در فینال اما با قبولِ شکستِ ۳ بر یک مقابلِ مبارزِ گرجستانی، از کسبِ مدالِ طلا باز می‌ماند.

پس از پایان مسابقات در اوزان مختلف نیز هر سه قهرمانِ ایرانی شانسِ خود را برای کسبِ مدال در پیکارهای وزنِ آزاد می‌آزمایند که متاسفانه با شکست برابرِ رقبا، از گردونه‌ی مسابقات حذف میشوند.

نتایج کسب‌شده توسطِ ملی‌پوشانِ ایرانی در رقابتهای وزن آزاد بدین شرح است:

سجاد گنج‌زاده:

پیروزی ۷ بر ۵ مقابل کاراته‌کای ترک

پیروزی صفر بر صفر مقابل حریف فرانسوی (هانتی)

پیروزی ۱۳ بر ۵ مقابل مبارزِ گرجستانی

شکستِ ۱۱ بر ۱۰ مقابل حسن ارسلان (نفر ۳۵ رنکینگ)

مهدی خدابخشی:

پیروزی صفر بر صفر مقابل حریف سوییسی (هانتی)

پیروزی صفر بر صفر مقابل کاراته‌کای گرجستانی (هانتی)

پیروزی ۳ بر ۲ مقابل قربانعلی (نفر ۱۲ رنکینگ وزن مثبت ۸۴ کیلوگرم)

شکست ۶ بر ۴ مقابل حریف گرجستانی (نفر ۳۶۵ رنکینگ)

بهمن عسگری:

پیروزی یک بر صفر مقابل حسن‌اف (نفر ۲۲ رنکینگ وزن منهای ۸۴ کیلوگرم)

پیروزی ۷ بر یک مقابل کاراته‌کای ترک

شکست ۶ بر ۴ مقابل اوگار آکتاش دارنده مدال برنز المپیک

تلگرام
ایمیل
توییتر
واتساب

نظرات بسته شده است.