پایگاه خبری تحلیلی ستارگان کاراته

هزینه‌تراشی‌های بی‌پایان فدراسیون برای اهالی کاراته/ مرا به خیر تو امید نیست شر مرسان!

فدراسیون کاراته با انتشار پیامی شدیداللحن خطاب به مربیان، آنها را تهدید کرد که یا با پرداختِ هزینه‌های تحمیلی، در کلاس‌های بازآموزی شرکت کنند و یا اینکه قیدِ حضور در رقابتهای کاراته و هدایتِ شاگردانشان را بزنند!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ستارگان کاراته؛ با نزدیک شدن به فصل برگزاری لیگ‌های کاراته، فدراسیون در پیامی شدیداللحن خطاب به مربیان اعلام کرد آنهایی که قصد هدایت ورزشکاران خود را در مسابقات سال جاری دارند، می‌بایست با پرداختِ هزینه‌های تحمیلی، در کلاس‌های آنلاینِ مربیگری شرکت نمایند و در غیر اینصورت، از طبیعی‌ترین حقِ خود (جلوس بر کرسیِ هدایتِ قهرمانان) محروم خواهند شد!

تهدیدِ مربیان از سوی فدراسیون کاراته جهت شرکتِ اجباری در کلاس‌های بازآموزی، در شرایطی رقم خورد که این نهاد در پیام مذکور، حتی از اعلامِ نامِ مدرسِ مربوطه نیز امتناع کرد! کاملا روشن است که رویه‌ی معقولِ ثبت‌نام در کلاس‌های اینچنینی، شناختِ حداقلیِ شرکت‌کنندگان از مدرسِ دوره و برآوردِ اولیه در خصوصِ میزانِ ثمربخشی و یا بی‌فایده بودنِ کلاس است. به بیانِ دیگر، وقتی به شرکت در یک کلاس دعوت می‌شویم (البته دعوت و نه تهدید!) اولین و معقول‌ترین اقدام، آن است که با دانستنِ نام مدرس، برآورد کنیم که آیا حضور در این کلاس، می‌تواند به داشته‌ها و دانسته‌هایمان بیفزاید و یا اینکه معنایی جز اتلاف وقت ندارد! متولیان کاراته کشور باید این را هم در نظر بگیرند که شاید اهالی این رشته، مایل نباشند با صرفِ وقت و انرژیِ گزاف، از دریای بیکرانِ علم و دانشِ آنها مستفیض گردند! همان دانشی که آثارش در کسب نتایجِ درخشانِ تیمهای ملی در سالهای اخیر، کاملا هویداست…

اقدامِ عجیب فدراسیون و عدمِ اشاره به نامِ مدرس را می‌توان اینگونه تحلیل کرد که اساسا در این فرآیند، چه بسا آموزش در اولویت قرار ندارد و آنچه مهم است، صرفا گشودنِ راهی دیگر برای تحمیلِ هزینه‌های اضافی به اهالی کاراته و کسب درآمد برای نهادِ متولی است، چرا که مگر میشود افرادی را با دریافتِ هزینه، به حضور در کلاس فراخواند بی‌آنکه مدرس مشخص باشد؟!

متاسفانه رویکردِ فدراسیون در سالهای اخیر، تحمیلِ هزینه‌های سنگین و بی‌پایه به قشرهای مختلف کاراته بوده و این در حالیست که بازدهیِ این فدراسیون، به مراتب کمتر از فدراسیون‌های قبلی است. ضمن اینکه صورتِ دخل و خرج‌های کاراته هم به روشنی اعلام نمی‌شود و اهالیِ این رشته نمی‌دانند که پولهایشان کجا و با چه عنوان هزینه میشود. البته در برخی از سفرهای ورزشی، افرادی کاروانِ اعزامی را مشایعت می‌کنند که حضورشان به هیچ وجه ضروری نیست و بنابراین، عدمِ اعزام آنها بی‌آنکه مشکل‌آفرین باشد، می‌تواند هزینه‌ها را کاهش دهد.

به هر حال در سالهای اخیر، فدراسیون بدون ارائه‌ی خدماتِ کافی، هزینه‌های تحمیلی به اهالی کاراته را به شکلی چشمگیر و بی‌سابقه افزایش داده و اگر با همین فرمان جلو برویم، بعید نیست در چند ماه آینده، متولیان کاراته از اهالی این رشته، بابتِ نفس کشیدن هم مالیات اخذ کنند! همین رویکرد اشتباه، جمعیت کاراته‌ی کشور را به تندی کاهش داده به گونه‌ای که مثلا در استان قم، در مسابقه‌ای که اخیرا و در تمامی رده‌های سنی (خردسالان، نونهالان، نوجوانان، جوانان، امید و بزرگسالان) برگزار شد، مطابق آمار اعلام شده از سوی هیئتِ مربوطه، تنها سیصد ورزشکار حضور داشتند و این در حالیست که در سالهای نه چندان دور در همین استان، تعدادِ شرکت‌کنندگان به عددی بسیار بزرگتر از عددِ پیش‌گفته، ختم می‌شد.

همین چند سال قبل و در زمانِ ریاستِ فرجی، سمندر و… موضوعِ گفتگوی مربیان و قهرمانان، این بود که چگونه می‌توانند تسهیلاتی را از فدراسیون کاراته دریافت دارند، حالا اما می‌گویند تسهیلات نمی‌خواهیم؛ هزینه‌هایمان را کاهش دهید!

امیدوار بود آدمی به خیر کسان

مرا به خیر تو امید نیست، شر مرسان

*************************

محمد قدیمی

مدیرمسئول پایگاه خبری تحلیلی ستارگان کاراته

تلگرام
ایمیل
توییتر
واتساب

نظرات بسته شده است.