پایگاه خبری تحلیلی ستارگان کاراته

کاراته‌ی آذربایجان در مسیر پیشرفت و اقتدار/ تبریز برای استان‌های کاراته‌خیز، خط و نشان می‌کشد!

محمد قدیمی/ اختصاصی ستارگان کاراته

سرزمین طلاییِ آذربایجان با محوریتِ تبریزِ همیشه قهرمان، در هر عرصه‌ای که پا می‌گذارد، از علم و دانش و فن گرفته تا فرهنگ و هنر و ادب، از شعر و موسیقی و عرفان گرفته تا ورزشِ قهرمانی، همواره پیشتاز و طلایه‌دار است. دختران و پسرانِ آذربایجان، این دیارِ مقدس و عزیزتر از جان، بارها و بارها توانایی‌های انکارناپذیرِ خود را در عرصه‌های مختلف به نمایش گذاشته‌اند و حالا پس از مدتها سکون، بارِ دیگر بلندترین قله‌های افتخار را در رشته‌ی ورزشی کاراته نشانه رفته‌اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ستارگان کاراته؛ پیکارهای کاراته‌وانِ کرمانشاه، میدانِ بزرگ و پرفراز و نشیبی بود که پرونده‌اش با کسبِ عنوانِ سومیِ استان آذربایجان شرقی بسته شد. این جایگاهِ ارزشمند برای تبریزِ همیشه سرافراز، در حالی رقم خورد که تا قبل از ریاست محمد افسری بر هیئت کاراته‌ی این استان، جایگاه تبریز در رقابتهای کاراته‌وان، بین اعدادِ ۲۱ تا ۲۸ جابجا میشد. همین جهشِ خیره‌کننده، کافی است تا اهالی کاراته را متقاعد سازد که تبریز با مدیریتِ جدید، عزمِ آقایی بر کاراته‌ی ایران دارد و قرار نیست از خواسته‌اش کوتاه بیاید!

در همین راستا، با ابراهیم رضایی مدیرِ سرشناس و چهره‌ی شناخته شده‌ی کاراته آذربایجان هم‌کلام میشویم. او قریب ۱۰ ماه است که در قامتِ دبیر، جامه‌ی خدمت به کاراته‌ی آذربایجان شرقی را بر تن کرده و آنگونه که اهالی کاراته‌ی این استان می‌گویند، بسیار پرتلاش، خوش‌فکر و مدبّر است. رضایی در دهه‌ی ۷۰ هم در کسوتِ دبیر، افتخارِ خدمت به کاراته‌ی آذربایجان را داشته و حالا با دعوتِ محمد افسری (رییس هیئت کاراته‌ی استان) دوباره عهده‌دارِ این سِمت شده است. از رضایی علتِ جهشِ کاراته‌ی تبریز را در ماههای اخیر، جویا می‌شویم؛ با متانت، تواضع و شکستِ نفسی می‌گوید: این از خوش‌شانسیِ ماست که اتفاقاتِ خوبِ کاراته‌ی استان، با لطف و عنایتِ پروردگار، در زمان مسئولیتِ ما رخ می‌دهد. هر افتخاری که برای کاراته‌ی آذربایجان رقم می‌خورد، صرفا حاصلِ تلاشِ مربیان و قهرمانانِ پرتلاش و خستگی‌ناپذیرِ استان است و هیئت کاراته با استعانت از حضرت حق، تنها مسیر را برای این عزیزان هموارتر می‌سازد.

کاتای تیمی تبریز متشکل از کاپیتان احد شاهین، آرمین روشنی و فرزاد محمدخانلو، با هدایت و رهبریِ بی‌نظیرِ دکتر نیکوخصلت، سالها بر کاراته‌ی ایران حکومت کرد و هیچ تیمی را یارای مقابله با آن نبود. تیمِ تبریز در آن سالها افتخاراتِ فراوانی را در میادین بین‌المللی برای کاراته‌ی کشورمان رقم زد اما سرانجام پس از کش و قوس‌های فراوان و بی‌مهری‌های متولیانِ وقتِ کاراته‌ی کشور، انگیزه‌اش را از دست داد و جایش را به رقبا سپرد. حالا اما کاپیتان شاهین بار دیگر در برابرِ مدعیانِ کاتای کشور، قد برافراشته و این بار در قامت سرمربی، تیمی را به جامعه‌ی کاراته‌ی ایران معرفی کرده که برای نامدارانِ کاتای کشور خط و نشان می‌کشد. مهدی حق نظری، سهند اسلامی و محمدصدرا شیذری، سه قهرمانِ جوان و جویای نامِ کاراته‌ی کشورمان، با هدایت و رهبری احد شاهین، موفق به کسبِ عنوان نخستِ کاتای تیمی در رقابتهای قهرمانی کشور شدند. این تیم قرار است به زودی نماینده‌ی کاراته‌ی ایران در رقابتهای جهانی مجارستان باشد. دبیر هیئت کاراته استان آذربایجان شرقی با تایید این مطلب می‌گوید: از ابتدا قرار بود کاتای تیمی اراک در مسابقات آسیایی مالزی و سپس با صلاحدید مسئولان فدراسیون، در بازیهای آسیایی هانگژو شرکت کند و کاتای تیمی تبریز هم روانه‌ی مسابقات جهانی شود. رقابتِ نخست (پیکارهای آسیایی) با درخششِ قهرمانانِ اراکی پایان یافت و در خصوصِ بازیهای آسیایی هم به هر ترتیب، فدراسیون تصمیم گرفت تمامی سهمیه‌ها را به بخش کومیته اختصاص دهد. حالا نوبت به رقابتهای جهانی مجارستان رسیده که امیدواریم قهرمانانِ آذربایجانی در آن، خوش بدرخشند.

وی ادامه میدهد: این تیم دست‌پرورده‌ی احد شاهین و حاصلِ زحمات و تلاش‌های اوست، البته شاهین در زمان‌های مقتضی، از نقطه‌نظراتِ دکتر نیکوخصلت نیز در مسیرِ آماده‌سازیِ هر چه بهترِ کاتاروها استفاده می‌کند و دکتر هم الحق و الانصاف، علیرغم تمام مشغله‌ها و گرفتاری‌هایش، از هیچ کمکی برای پیشرفتِ کاتای استان، مضایقه ندارد. او همچنین در زمانِ سرپرستی هیئت کاراته، در شرایطی که با مشکلاتِ مربوط به شیوع گسترده‌ی ویروس کرونا دست و پنجه نرم می‌کردیم، در حدِ مقدور، خدماتی را به کاراته استان ارائه کرد که از آن جمله می‌توان به حمایت‌های سخت‌افزاری و بزرگ‌تر شدنِ فضای ورزشی و سالن هیئت کاراته اشاره کرد.

آذربایجان شرقی سالها قبل، از استان‌های مدعیِ کاراته‌ی کشور به شمار میرفت و سپس مدتها از آن اقتدار و شکوهِ همیشگی، فاصله گرفت. اکنون اما دوباره سودای بازگشت به قله‌های افتخار را در سر می‌پروراند و البته گام‌های نخست را نیز بسیار محکم و استوار برداشته است. از رضایی در خصوص علل این فراز و فرودها می‌پرسیم و او در پاسخ می‌گوید: آنچه در این سالها کاراته‌ی استان را بسیار آزرد، عدم ثبات در راسِ مدیریت بود. متاسفانه مدیران هیئت کاراته استان که غالبا با عنوانِ سرپرست سکان هدایت و رهبری کاراته‌ی آذربایجان را در دست می‌گرفتند، پی در پی و قبل از آنکه بتوانند خدمتی را ارائه دهند، جای خود را به نفر بعدی می‌سپردند. این بی‌ثباتی‌ها بزرگترین لطمات را بر پیکر کاراته‌ی استان وارد ساخت و اثرات بسیار نامطلوبی را از خود بر جای گذاشت. سالها قبل و در زمانِ ریاستِ آقای رسولی، اگر افتخاراتی برای کاراته استان رقم می‌خورد، مهمترین علتش، ثبات در راس مدیریت بود چرا که وی سالهای طولانی این سِمت را برعهده داشت و می‌توانست ایده‌ها و برنامه‌هایش را عملی سازد.

رضایی می‌افزاید: وقتی آقای افسری هیئت کاراته را تحویل گرفت، به خاطر مشکلاتِ ناشی از کرونا، شرایط خوبی نداشتیم. این البته اختصاص به کاراته نداشت و در سایر رشته‌ها هم وضعیت به همین شکل بود. به هر حال کرونا، ورزش را تقریبا مختل کرده بود. اما با همتِ دوستان، قهرمانان، مربیان و تمامی اعضای جامعه‌ی کاراته‌ی استان، اقداماتِ مثبتی صورت گرفت که اثراتِ آن رفته رفته نمایان خواهد شد. خوشبختانه در ۱۰ ماه گذشته که همکاری‌ام را با هیئت کاراته آغاز کرده‌ام، آقای افسری ریاست هیئت، از هیچ کمک و تلاشی برای ارتقاء سطحِ کاراته‌ی استان دریغ نورزیده و دستمان را برای ارائه‌ی خدمت، کاملا باز گذاشته است. حمایت‌های همه جانبه‌ی رییس هیئت، ما را برای ادامه‌ی این مسیر، دلگرم‌تر می‌سازد و امیدوارم بتوانیم کاراته‌ی استان را به جایگاهی که شایسته‌ی آن است برسانیم.

رضایی در خصوص برنامه‌های هیئت کاراته استان آذربایجان شرقی، تصریح می‌کند: ۱۰ ماه قبل و در ابتدای ورودم به هیئت کاراته، مسابقات بسیج را با حضور ۱۲۰۰ شرکت‌کننده و در ۵ تاتامی برگزار کردیم. فردای آن روز، رقابتهای سبک‌های آزاد با استقبال ۶۵۰ کاراته‌کا استارت خورد و به همین شکل ادامه دادیم تا به مسابقات جام پرچم شهرداری رسیدیم که طی آن، قهرمانان در هر دو بخش آقایان و بانوان، مقابلِ یکدیگر صف‌آرایی کردند. با پایانِ این رقابتها، نقاط ضعف و قوتِ خود را هر چه بهتر و بیشتر شناسایی کردیم تا مهیای برگزاری پیکارهای لیگ همتِ آذربایجان شویم. این مسابقات، پیشتر و در زمانِ سرپرستی دکتر نیکوخصلت، با نامی دیگر آغاز شده بود اما متاسفانه ماجرای همه‌گیریِ کرونا، آن را متوقف ساخت تا اینکه امسال دوباره تصمیم به احیای آن گرفتیم. از دلِ همین رقابتها، تیمِ اعزامی به مسابقات قهرمانی کشور شکل خواهد گرفت و امیدواریم این تیم بتواند از نام و اعتبارِ کاراته‌ی آذربایجان، در میدانِ بزرگِ رقابتهای قهرمانی کشور، به بهترین شکل دفاع کند.

رضایی تاکید می‌کند که لیگ همتِ آذربایجان اخیرا در بخش بانوان نیز استارت خورده و قرار است تا پایانِ سال، در چهار مرحله برگزار شود. ضمن اینکه به زودی شاهد آغاز این پیکارها در بخشِ کاراته‌ی آزاد نیز خواهیم بود.

دبیر هیئت کاراته استان آذربایجان شرقی در پایان خاطرنشان می‌سازد: امسال نمایندگان کاراته‌ی استان را در لیگ‌های برتر و آینده‌سازانِ پسر به مصافِ رقبا فرستادیم که امیدواریم بتوانند نتایجِ مطلوبی را برای کاراته‌ی استان رقم بزنند. ضمن اینکه تصمیم داریم سالِ آینده، دخترانِ کاراته‌ی استان را نیز روانه‌ی لیگ‌های کشوری سازیم و از هم‌اکنون، برای موفقیتِ این تیمها برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری کرده‌ایم.

تلگرام
ایمیل
توییتر
واتساب

نظرات بسته شده است.